Jak korzystać z sauny? 10 przykazań dla debiutanta

Jak korzystać z sauny? Sauna - 10 przykazań dla debiutanta

Sauna jeszcze nie tak dawno temu uznawana była za pewną ekstrawagancję i rozrywkę dla elit. Współcześnie skorzystać może z niej każdy, zaś bardziej zdecydowani mogą nawet postawić na własny egzemplarz ogrodowy, tzw. ruską banię. Efekty korzystania z sauny są znaczące, pod warunkiem jednak, że zastosujesz się do kilku cennych wskazówek. To świetny pomysł zwłaszcza, jeśli trenujesz – ciepło pomoże Ci rozluźnić spięte mięśnie, a krew przepływa szybciej, co przyspiesza regenerację. Dowiedz się, jak korzystać z sauny. 

1. Nie wstydź się

Istnieją różne rodzaje sauny – sauna fińska, rzymska, czy na podczerwień. W każdej pożądanym ubiorem wejściowym jest… strój Adama. Zwłaszcza w przypadku sauny fińskiej jest to wymóg bezwzględny. Generalnie jednak, przebywanie w saunie w stroju kąpielowym czy zakrywanie się ręcznikiem znacznie pogarsza efektywność zabiegu. Jeśli zatem idziesz do sauny, pozbądź się ciuchów. W publicznym pomieszczeniu początki mogą być krępujące, ale pamiętaj, że dla każdego uczestnika jest to zupełnie naturalne zachowanie. Pamiętaj też, że możesz namówić na wspólną saunę partnera czy znajomych – w grupie zaufanych osób zawsze raźniej.

2. Znajdź swój typ – sauna fińska, ruska bania, parowa…

Wspominaliśmy już, że istnieją różne rodzaje sauny. Sauna fińska, czyli sucha to propozycja dla najbardziej wymagających. Nie każdy będzie się jednak czuł w niej komfortowo. Jeśli źle znosisz bardzo wysoką temperaturę, która w tym przypadku sięga ponad 90 st. Celsjusza, spróbuj swoich sił w saunie rzymskiej (parowej). Nie rób nic na siłę, bo zamiast pomóc swojemu organizmowi, tylko mu zaszkodzisz.

3. Sauna – sztuka oddychania

Im dłużej trwa seans w saunie, tym więcej zalet dla Twojego ciała. Poprawisz swoją odporność, oczyścisz organizm z toksyn – aby tak się stało, naucz się korzystać z sauny prawidłowo. Zacznij od podstaw, czyli… oddychania. Oddychaj spokojnie, płytko, ustami. Unikniesz podrażnień śluzówki nosa oraz jego zatkania, co znacznie obniżyłoby komfort zabiegu i jego skuteczność.

Sauna 10 przykazań dla debiutanta

4. Nie omijaj prysznica

Nie wchodź do sauny z marszu. Przed relaksem dokładnie się umyj. Higiena to kwestia zasadnicza w przypadku każdego użytkownika sauny. Zarówno w warunkach domowych, jak i w publicznych strefach bez trudu skorzystasz z prysznica, nim udasz się na zabieg.

5. Skompletuj ekwipunek

W publicznych saunach za dodatkową opłatą otrzymasz ręczniki. Jednym z nich wytrzesz się po prysznicu, drugi położysz na ławeczce, nim na niej usiądziesz (ze względów higienicznych nigdy nie siadaj bezpośrednio na deskach!). Lepiej jednak zaopatrz się we własny egzemplarz. Będzie to rozwiązanie tańsze i wygodniejsze. Przy wielu użytkownikach lepiej mieć ręcznik oryginalny, którego nie da się pomylić z innym. Nie zapomnij też o klapkach i energetyzującym żelu pod prysznic.

Sprawdź w sklepie Sportbazar

6. Kiedy powiesz saunie dość

Wszystko gotowe, relaksujesz się… aż nagle czujesz, że robi Ci się słabo. To nie powód do wstydu ani niepokoju. Z reguły seans powinien trwać około 10-15 minut. Jeśli jednak zaczynasz odczuwać już wcześniej, że na dziś chyba wystarczy, po prostu wyjdź. Nie ma sensu zgrywać bohatera, bo w ten sposób można sobie tylko zaszkodzić. W saunach kilkupoziomowych możesz najpierw usiąść na niższej ławeczce. Im bowiem wyżej, tym i temperatura wyższa.

7. Na ochłodę przyjdzie czas

Podstawowym błędem początkujących jest chęć momentalnego schłodzenia po zabiegu sauny. Kiedy wyjdziesz z pomieszczenia, najpierw weź dokładny ciepły prysznic, aby pozbyć się potu. Dopiero po nim udaj się do lodowej studni lub skorzystaj z wanienki z zimną wodą.

8. Uważaj na choroby

Sauna wzmacnia Twoją odporność i zapobiega wielu chorobom. To założenie docelowe, po drodze mogą Ci się przydarzyć jednak rozmaite dolegliwości. Jeśli jesteś podziębiony lub ogólnie czujesz się kiepsko, odpuść sobie seans. Osłabiony organizm może kiepsko znosić efekty sauny. Traktuj saunę profilaktycznie.

Zobacz w sklepie Sportbazar

9. Biżuterię zostaw w domu

Do sauny najlepiej wchodzić bez ubrania, ale też bez biżuterii. Część użytkowników powiela ten błąd, uznając, że niewielka błyskotka nie stanowi problemu. Ale przecież sauna to bardzo wysoka temperatura, w której metal szybko się nagrzewa. Stąd już krótka droga do oparzeń.

10. Zrelaksuj się w ciszy

Na koniec pamiętaj – sauna to strefa relaksu. Wycisz się, odpręż, nie trać sił na rozmowy. Zabieg jest krótki, już po wszystkim będziesz mógł porozmawiać z innymi w bardziej odpowiednich warunkach.

WYPRZEDAŻ - BUTY PIŁKARSKIE W SPORTBAZAR.PL

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Piłka nożna jest wpisana w DNA każdego członka Drużyny SportBazar.
Możemy o niej dyskutować godzinami i pisać epopeje.
Wejdź do naszego świata i zostań tu na dłużej!

Archiwa

Dołącz do Drużyny!