Fizjoterapia sportowa – ratunek przed i po kontuzji

Sport to zdrowie – to powiedzenie znają chyba wszyscy. Jednak co robić, by jego uprawianie było bezpieczne i pozytywnie wpływało na zdrowie? Jak zabezpieczyć się przed kontuzją i jak szybko wrócić do treningów po niej? Czym jest fizjoterapia sportowa? Czytaj dalej, a znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Uprawianie sportu na najwyższym poziomie niesie za sobą olbrzymie ryzyko wystąpienia kontuzji. Długie, intensywne i wyczerpujące treningi mogą wpływać destrukcyjnie na funkcjonowanie różnych partii ciała, szczególnie kończyn. Dodając do tego ten jeden moment podczas, którego musimy dać z siebie 110%, by stanąć na podium, okazuje się, że powiedzenie „sport to zdrowie” nie ma nic wspólnego, z tym co robimy. Kontuzja to jednak nie tylko domena zawodowców, równie często przydarza się też amatorom… Na szczęście w jednym i drugim przypadku na ratunek przychodzi fizjoterapia sportowa.

Fizjoterapia sportowa – co to jest ?

Fizjoterapia sportowa jest odłamem klasycznej fizjoterapii. Fizjoterapeuci sportowi zajmują się zarówno zapobieganiem powstawania kontuzji, jak i pomocą w powrocie do pełni zdrowia tuż po niej. Do fizjoterapii zaliczamy wiele zabiegów, w których wykorzystuje się zjawiska fizyczne i reaktywność organizmu na różnego rodzaju bodźce. Terapia może być stosowana samodzielnie, ale może być także łączona z leczeniem farmakologicznym i pooperacyjnym.

Do najpopularniejszych zabiegów fizjoterapeutycznych zaliczamy:

  • masaże lecznicze – w zależności od urazu, stosuje się masaże klasyczne, wibracyjne bądź wodne
  • kinezyterapia – inaczej gimnastyka lecznicza, polegająca na wykonywaniu ćwiczeń usprawniających o charakterze wzmacniającym, rozluźniającym, rozciągającym
  • kinesiotaping – metoda polegająca na oklejaniu różnych części ciała specjalnymi, najczęściej wykonanymi z bawełny plastrami.
  • termoterapia – ten rodzaj terapii polega na wykorzystaniu przepływu energii cieplnej. Może polegać na rozgrzaniu miejsca urazu (ciepłoterapia) lub jego schłodzeniu (krioterapia)
  • terapia manualna – polega na umiejętnym uciskaniu miejsc bolących na ciele chorego

Zobacz w sklepie sportbazar.pl

Gdyby kózka nie biegała, to by nóżka nie bolała …

Bieganie to jedna z najpopularniejszych aktywności ruchowych. Biegają kobiety, mężczyźni, ludzie młodzi i w średnim wieku. Jest to najprostsza aktywność niewymagająca specjalistycznego sprzętu czy wyjątkowych umiejętności, wystarczą chęci. 🙂 Wydawać by się mogło, że dyscyplina sportowa, która nie jest skomplikowana, jest w pełni bezpieczna. Jednak, jak pokazują statystyki, to właśnie biegacze (amatorzy i zawodowcy) są najbardziej podatni na urazy i kontuzje. Kontuzje po bieganiu nie powinny być lekceważone, mogą prowadzić do poważnych powikłań i urazów. Gdy tylko poczujemy ból, powinniśmy skonsultować to z lekarzem specjalistą, bądź fizjoterapeutą. Doświadczony fizjoterapeuta na pewno doradzi nam jak radzić sobie z kontuzjami.

Fizjoterapia sportowa – gdy po bieganiu bolą Cię kolana …

Ból kolan po regularnych treningach biegowych to jedna z częstszych dolegliwości, jaka dotyka biegaczy. Ta aktywność fizyczna wpływa dość mocno na stawy kolanowe, obciążając je – szczególnie w przypadku złej techniki podczas biegania. Najczęstsze kontuzje po bieganiu jakie dotykają biegaczy to konflikt rzepkowo-udowy i syndrom pasma biodrowo-piszczelowego.

Konflikt rzepkowo-udowy charakteryzuje się bólami i sztywnością stawu kolanowego już podczas biegania. Najczęstszą przyczyną tego urazu jest przykurczony mięsień czworogłowy, jednak za główny powód uznawane jest przeciążenie ścięgien i więzadeł, które wynika zazwyczaj z przeciążeń, które oddziałują na staw kolanowy. Przy leczeniu tego typu schorzenia nacisk kładzie się na odzyskanie prawidłowych wzorców ruchowych i napięć mięśniowych w chorej kończynie. Zazwyczaj fizjoterapeuci zalecają specjalistyczne prace manualne nad obolałym miejscem oraz trening medyczny. Przy tym urazie fizjoterapeuta zaleca jak radzić sobie z kontuzjami:

  • wzmacnianie mięśnia czworogłowego
  • mobilizację rzepki
  • unikanie mocno obciążających aktywności, mogących powodować stan zapalny w kolanie
  • wzmacnianie przywodzicieli stawu biodrowego

Zabiegami wspomagającymi mogą być kinesiotaping (metoda leczenia polegająca na oklejaniu różnych części ciała specjalnymi, wykonanymi z bawełny plastrmi) oraz fizykoterapię. W przypadku uciążliwych, przewlekłych dolegliwości bólowych poleca się krioterpie lub masaże z użyciem kostek lodu.

Syndrom pasma biodrowo-piszczelowego jest poważniejszym urazem. Przyczyna wynika zazwyczaj ze słabości mięśni odwodzących biodro. Dolegliwości związane z tym urazem pojawiają się stopniowo. Początkowo jest to ból w bocznej części kolana, który trudno dokładnie zlokalizować. W miarę nasilania się problemu, ból staje się coraz bardziej odczuwalny. Podczas treningu ból zaczyna doskwierać dopiero po kilku przebiegniętych kilometrach, jednak w końcowej fazie może nasilić się do takiego stopnia, że biegacz nie będzie w stanie ukończyć treningu. Syndrom pasma biodrowo-piszczelowego charakteryzuje się utrzymaniem stanów bólowych kilka dni po treningu, bóle nasilają się przy chodzeniu po schodach. Powoduje to napinanie się mięśnia pośladkowego wielkiego przy siłowym wyproście biodra. Metody leczenia tego urazu dobierane są indywidualnie do pacjenta po określeniu fazy, w której on się znajduje. Fizjoterapia sportowa wyróżnia dwie fazy:

  • Faza ostra – ma ona na celu zredukowanie stanu zapalnego poprzez zastosowanie masażu kostkami lodu oraz stosowaniu chłodzących kompresów żelowych i odciążeniu chorej kończyny. Należy ograniczyć aktywność fizyczną, jaką jest bieganie czy jazda na rowerze oraz wszelkie aktywności wywołujące ból w okolicach kolana i biodra.
  • Faza podostra – ten etap fizjoterapii skupia się na pracy manualnej, rozluźnianiu mięśniowo-powięziowym, masażu tkanek głębokich i indywidualnie dobrym ćwiczeniom. Ćwiczenia mają na calu rozluźnianie i rozciąganie grup mięśniowych nadmiernie napiętych oraz wzmacnianiu tych osłabionych.

Zobacz w sklepie sportbazar.pl

 

Fizjoterapia sportowa – Kolano boli po bieganiu? Przeciwdziałaj !

Schorzeniu kolan można zapobiegać za pomocą odpowiednich ćwiczeń. Poniżej przedstawimy kilka przykładowych ćwiczeń, które mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia przykrej kontuzji.

  1. Pozycja wyjściowa leżenie na plecach, ręce układamy wzdłuż ciała. Nogi ugięte w kolanach. Ćwiczenie polega na unoszeniu i opuszczaniu bioder. Gdy biodra będą uniesione w najwyższym punkcie powinno nastąpić mocne spięcie pośladków i mięśni brzucha. Opuszczając biodra, rozluźniamy mięśnie. Wykonywać 3 serie po 10 powtórzeń.
  2. Pozycja wyjściowa leżenie na brzuchu, ręce wyprostowane ponad głową, która jest przedłużeniem kręgosłupa. Ćwiczenie polega na napięciu mięśni pośladkowych i uniesieniu rąk i nóg lekko do góry. Celem jest odciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Podczas podnoszenia kończyn można napinać mięśnie brzucha. Zaleca się wykonanie 3 serii, po 15 powtórzeń tego ćwiczenia.
  3. Pozycja wyjściowa leżenie na boku, nogi ugięte, stopy złączone w kostkach. Głowa oparta na ramieniu zgiętym w łokciu. Ćwiczenie polega na odwodzeniu nogi w miejscu zgięcia kolana, nie odrywając przy tym kostek od siebie. Zaleca się wykonanie 3 serii po 10 powtórzeń.

Wspaniale, że coraz więcej osób podejmuje wzmożoną aktywność fizyczną, społeczeństwo ma coraz większą świadomość tego, jak ważny jest dla nas ruch. Wiele godzin spędzonych w pozycji siedzącej wpływa bardzo negatywnie na nasze samopoczucie i zdrowie. Niemniej jednak tak prosta dyscyplina sportu, jaką jest bieganie, wymaga między innymi dopracowania techniki czy doboru odpowiedniego obuwia. Nie zważając na te podstawowe kwestie, szybko możemy złapać kontuzje po bieganiu czy poważniejszy uraz. Fizjoterapia sportowa może okazać się lepszym rozwiązaniem niż leczenie operacyjne czy farmakologiczne. Wtedy warto zasięgnąć porady wykwalifikowanego fizjoterapeuty, który zdiagnozuje problem, powie jak radzić sobie z kontuzjami i pomoże nam wrócić do treningów.

Artykuł napisany został przy współpracy z mgr fizjoterapii Kamilem Byblewskim 

Przeczytaj także:

Wywiad: Powrót do gry po kontuzjach

10-tygodniowy plan treningowy, czyli jak zacząć biegać?

Bieganie dla początkujących? Duże błędy – mówi trener biegania [WYWIAD]

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Piłka nożna jest wpisana w DNA każdego członka Drużyny SportBazar.
Możemy o niej dyskutować godzinami i pisać epopeje.
Wejdź do naszego świata i zostań tu na dłużej!

Archiwa

Dołącz do Drużyny!